Arijus ŽakasArijus Žakas
Atgal
Aš esu Snapchat’as, naujas jūsų draugas!

Labai dažnai pradėjęs pasakoti apie Snapchat’ą, išgirstu klausimą „ką tokį?“ Grįžęs iš didžiausio ir įtakingiausio reklamos ir kūrybiškumo festivalio „Kanų liūtai“, jaučiu pareigą papasakoti apie bene karščiausią ir labiausiai pastaruoju metu linksniuojamą socialinį tinklą bei jo perspektyvas.

Trumpas dosjė:
– Buvo sukurtas 2011-ųjų rugsėjį.
– Turi 150 milijonų aktyvių vartotojų.
– 60% vartotojų kuria turinį.
– Per vieną sekundę įkeliama vidutiniškai 9000 snap’ų.
– 30% vartotojų naudojasi socialiniu tinklu dėl to, kad jų tėvai juo nesinaudoja.
– Vidutiniškai vartotojai praleidžia Snapchat’e 30 minučių per dieną.
– Manoma, kad 50% vartotojų yra jaunesni nei 25-erių metų.

Kas tai yra?

Vienu sakiniu – Snapchat’as – tai nuotraukų ir video vaizdų kūrimo bei dalinimosi platforma, kurioje visas sukurtas turinys pradingsta, kai būna peržiūrėtas.

Natūraliai kyla klausimas, kam reikalingas socialinis tinklas, kuris kuria turinį, tačiau neleidžia jo išsaugoti. Tačiau absoliuti dauguma gyvenimo įvykių nėra fotografuojami, filmuojami ar kaip nors kitaip archyvuojami. Tokią emociją ir perduoda šis socialinis tinklas. Snapchat’as yra apie tai, kas vyksta šiuo metu, čia ir dabar.

Neseniai 24-ąjį gimtadienį atšventęs mano brolis Dovas, kuris yra aktyvus Snapchat’o vartotojas, pakankamai filosofiškai apibūdina tinklo prasmę: „Snapchat’as fiksuoja akimirką, o akimirka – nėra amžina“.

Nors kol kas Snapchat’as nepateikia oficialių statistinių duomenų ir nėra galimybės sužinoti, kokia yra jo vartotojų demografija, manoma, kad maždaug pusė Snapchat’o vartotojų yra jaunesni nei 25-erių metų.

Marketingo specialistams dažnu atveju šią auditoriją pasiekti yra gana sudėtinga: ji nėra tokia aktyvi televizijos vartotoja, kur kas mažiau klauso radijo, mėgsta internetą, naujoves, dinamiką. Todėl kiekvienas naujas kanalas, padedantis pasiekti jaunimą – ypatingai laukiamas.

Socialinis tinklas seksualinio pobūdžio žinutėms?

Apie Snapchat’ą esu ne kartą pasakojęs per mūsų organizuojamus socialinių tinklų marketingo mokymus arba skaitydamas pranešimus platesnėms auditorijoms. Labai dažnai sulaukdavau klausimo, ar tiesa, kad vartotojai vieni kitiems siunčia nepadoraus turinio vaizdus. „Juk turinys neišsisaugo“, – patikslindavo klausimo autoriai.

Panaši mintis kilo ir socialinį tinklą pastebėjusiam „New York Times“ žurnalistui Nickui Biltonui, kuris parašė straipsnį, nagrinėjantį, ar Snapchat’as yra pakankamai saugus socialinis tinklas seksualinio pobūdžio susirašinėjimui.

„Tai socialinis tinklas, kuris leidžia nusiųsti nuotrauką ir nustatyti, kiek sekundžių ji bus matoma. Po to nuotrauka tiesiog pradingsta“, – socialinį tinklą pristatė žurnalistas, vėliau leisdamas suprasti, kad būtent seksualinio pobūdžio bendravimą jis prognozuoja šiai platformai.

„Jeigu nuotrauką gavęs vartotojas bandys išsisaugoti vaizdą padaręs momentinę ekrano kopiją (screenshot’ą), siuntėjas nedelsiant bus apie tai informuotas“, – tęsė N. Biltonas.

Atsiranda galimybės marketingui

Vos penktąjį gimtadienį švęsiantis Snapchat’as turi maždaug 150 milijonų aktyvių vartotojų. Ir pagal šį rodiklį jau pralenkė dešimtąjį jubiliejų įveikusį Twitter’į (140 milijonų vartotojų).

Prekių ženklai Snapchat’u pradėjo domėtis dar 2013-ais metais, tačiau visi jie susidūrė su pagrindine problema – tinklas nebuvo pasirengęs suteikti verslui reklaminių galimybių.

Snapchat’as buvo sukūręs kelis reklaminius projektus su didžiaisiais prekių ženklais, tačiau procesai vyko rankiniu būdu, o sistemos, panašios į Facebook’o ar Google’o reklamas, kol kas nėra.

Prognozuojama galinga ateitis

Šių metų pradžioje JAV buvo atlikta marketingo specialistų apklausa. Vienas iš klausimų buvo apie naujus reklamos kanalus, kuriuos marketingistai planuoja naudoti. Daugiausiai, 22 procentai, respondentų tikino, jog planuoja pradėti reklaminius veiksmus Snapchat’e.

Snapchat’as sako, kad jau turi parengęs naujas reklamų galimybes. „Viskas privalo būti paprasta ir patogu, – tikina Snapchat’o strategijos vadovas Imranas Khanas. – Norime, kad prekių ženklai turėtų galimybę papasakoti savo istoriją patogiausiu būdu“.

Snapchat’o reklamų įrankiu šiuo metu rūpinasi kelios dešimtys socialinio tinklo partnerių. Vieni kuria platformą, panašią į Facebook’o automatizuotą, aukciono principu pagrįstą reklamų sistemą. Kiti partneriai – rūpinasi kūrybinėmis reklamų galimybėmis.

Kol kas nėra jokios informacijos apie reklamų kainų politiką. Aišku tik tiek, kad Snapchat’as siekia, jog reklamos ne tik patiktų vartotojams, bet ir atitiktų socialinio tinklo kontekstą.

JAV neseniai buvo atliktas tyrimas, kuriame apklausos dalyviai vertino potencialias Snapchat’o reklamas bei lygino jas su analogiškais sprendimais Facebook’e, Instagram’e bei Youtube. Anot Snapchat’o, tyrimas parodė, kad jų reklamos veikia du kartus geriau nei Facebook’e, 1,5 karto geriau nei Instagram’e ir 1,3 karto geriau nei Youtube.

Arogantiškas vakarėlių liūtas

Pagrindiniu Snapchat’o veidu laikomas arogantiškas svajotojas, dažnai su Facebook įkūrėju Marku Zuckerbergu lyginamas Evanas Spiegelis.

26-ąjį gimtadienį vasaros pradžioje šventęs Evanas yra jauniausias pasaulio milijardierius, kurio turtas įvertintas 2,1 milijardo JAV dolerių ir 2015-ais metais jis buvo 327-as tarp turtingiausių JAV žmonių bei 931-as tarp turtingiausių viso pasaulio žmonių. Šiuos duomenis paskelbė „Forbes“.

2008-ais metais jis įstojo į Stanfordo universitetą, kur sutiko projekto partnerius.

Evanas yra valdingas, kontraversiškas, tačiau labai charizmatiškas jaunuolis, gimęs dviejų teisininkų – Melissos ir Johno – šeimoje. Tėvai išsiskyrė, kai Evanas dar buvo paauglys ir jis pasirinko gyventi su tėvu.

Evanas studijavo produkto dizainą ir iki mokslų pabaigos jam buvo likę vos keli mėnesiai. Tačiau į Snapchat’o vystymą pasinėręs jaunuolis nebaigė universiteto. Tokiu būdu jis prisijungė prie Billo Gateso, Steve’o Jobso ir Marko Zuckerbergo kompanijos, kurie visi vietoje mokslų turėjo svarbesnių reikalų.

Evanas yra pripažintas vakarėlių liūtas. Sklando gandai, kad per šių metų Kanų liūtų festivalį į Prancūziją atvykęs Snapchat’o įkūrėjas surengė slaptą uždarą vakarėlį didžiausių pasaulio reklamos agentūrų vadovams.

Vienas lauke – ne karys

Evanas supranta, kad norėdamas sukurti pasaulinio lygio socialinį tinklą, jam reikia solidžios pagalbos. Todėl vaikinas ieškojo žmonių, galinčių prisidėti prie kilimo į viršų.

Vykdančiojo direktoriaus pareigas einantis Evanas Spiegelis vadovaujasi paprastu principu – reikia privilioti patyrusius ir pasiekusius savo srities specialistus. Tokiu būdu jis pritraukė vieną Facebook’o vadovų komandos narių Mike’ą Randallą bei vieną Instagram’o vadovių Emily White. Tiesa, abu specialistai neužsibuvo – pradirbę maždaug pusę metų jie paliko E. Spiegelio komandą.

Šiais metais prie Snapchat’o prisijungė trejus metus Facebook reklamų įrankį kūręs Sriramas Krishnanas. Manoma, kad pagrindinis jo tikslas – sukurti Snapchat’o reklamų tinklą.

Vienas sėkmingiausių Snapchat’o laimikių – Imranas Khanas, kuris šiuo metu yra vienas svarbiausių kompanijos žmonių, einantis strategijos vadovo ir direktoriaus patarėjo pareigas. 2014-ų metų rugsėjį jis vedė į pirminį viešąjį akcijų platinimą Kinijos elektroninės prekybos monstrą Alibaba, o po to prisijungė prie Snapchat’o. Imranas tapo 171-uoju Snapchat’o darbuotoju.

Su I. Khano pagalba Snapchat’as ženkliai padidino tempą ir šiuo metu startuolyje jau dirba 900 darbuotojų. Jų pagrindinė užduotis – ne tik vystyti socialinį tinklą, bet ir sukurti aiškią reklamos bei uždarbio sistemą.

Atsisakė 3-ijų milijardų dolerių

Dar prieš kelerius metus socialinio tinklo pajamos siekė apskritą nulį, darbuotojus galima buvo suskaičiuoti ant rankos pirštų, o idėjų, kaip iš šio socialinio tinklo uždirbti, nebuvo. Nepaisant to, Evanas Spiegelis atsisakė parduoti Snapchat’ą už 3 milijardus JAV dolerių!

Neįtikėtiną pasiūlymą 2013-ais metais pateikė Facebook’o vadovas Markas Zuckerbergas, tačiau tuo metu 23-ejų metų Evanui didelio įspūdžio tai nepadarė – neilgai mąstęs, jaunuolis atsisakė.

„Pasaulyje yra vos keli žmonės, kuriems pasiseka prisiliesti prie tokio kalibro verslo kūrimo, – tuo metu „Forbes“ žurnalistui pasakė E. Spiegelis. – Man būtų neįdomu parduoti šį įrankį dėl trumpalaikės naudos“.

Facebook’o dėmesį Snapchat’as patraukė dėl akivaizdžiai augančių rezultatų: 2013-ųjų vasarį Snapchat’e kiekvieną dieną buvo įkeliama po 60 milijonų snap’ų (Snapchat aplikacijoje sukurtų nuotraukų arba video), o po kelių mėnesių – jau 150 milijonų.

Daugelis specialistų tuo metu juokėsi iš ambicijų nestokojusio Evano, sakydami, jog jis gavo unikalią progą pasipelnyti. Ir nepasinaudoti tokia galimybe buvo labai, labai kvaila, nes jo vystomas projektas neturi ateities. Vis dėlto šiandien, po trejų metų, panašėja, jog Evanas priėmė toliaregišką, strategiškai teisingą sprendimą.

Socialinį tinklą kritikuojantys specialistai labiausiai nuogąstavo dėl Snapchat’o galimybių uždirbti. Tiesiog nebuvo aišku, kokiu būdu Snapchat’as galėtų apmokestinti savo paslaugas.

„Skepticizmas – nėra bloga savybė apie technologijas rašančiam žurnalistui, – sakė vienas iš Snapchat’o sprendimą neparsiduoti kritikavusių apžvalgininkų Willas Oremus. – Tačiau greičiausiai kaip tik dėl šios priežasties mes esame žurnalistai, o ne milijardų dolerių vertės startuolių kūrėjai“.

Iš kur gauti pajamų?

Atsisakęs parduoti savo startuolį Facebook’ui, E. Spiegelis užsitarnavo M. Zuckerbergo antipatiją. Facebook’as bandė įgelti Snapchat’ui ir išleido net kelis panašius įrankius, tačiau nė vienas iš jų nepateisino lūkesčių.

Tiesa, prieš kelias dienas startavo Instagram’o atnaujinimas, kuris akivaizdžiai atkartoja tam tikras Snapchat’o funkcijas, tačiau kol kas sunku prognozuoti šio sprendimo sėkmę.

Tuo tarpu Snapchat’as ieško būdų, kaip milžinišku greičiu populiarėjantį socialinį tinklą išnaudoti reklamos tikslais.

Kol kas Snapchat’as turi tik kelis uždarbio modelius. Pirmasis – 2015-ų metų sausį startavusi „Discover“ galimybė, kuri leido didiesiems pasaulio žiniasklaidos grandams (tokiems kaip CNN, „National Geographic“, MTV ir kitiems) dalintis sutrumpinta savo turinio video versija. Ji yra itin patogi greito turinio ištroškusiems vartotojams. Tokiu būdu žiniasklaidos magnatai didina savo turinio sklaidą, o Snapchat’o vartotojai gauna jiems patinkantį video formatą. Šie žiniasklaidos kanalai transliuoja reklamą ir dalinasi pajamomis su socialiniu tinklu.

Kitas pajamų šaltinis – pagal geografinę lokaciją leidžiami pasirinkti nuotraukų ar video filtrai, kuriuos kiekvienas vartotojas gali pridėti prie savo sukurto turinio. Pirmuoju Snapchat’o klientu tapo „McDonalds“, kuris įsigijo galimybę visiems šalia restoranų esantiems vartotojams pridėti būtent jų sukurtą specialų filtrą. Ši galimybė atsirado 14-oje tūkstančių „McDonalds“ restoranų JAV.

Nedidelių projektų dėka, 2014-ais metais Snapchat’as surinko 3 milijonus JAV dolerių pajamų, 2015 – jau maždaug 50 milijonų. Prognozuojama, kad 2016-ų metų pajamos sieks maždaug 250-300 milijonų JAV dolerių.

Investicija po investicijos

Kuo daugiau vartotojų turėjo socialinis tinklas, tuo brangesnis tapo jo išlaikymas. Vien serveriai kainavo ne vieną ir ne du tūkstančius dolerių. Todėl buvo akivaizdu – reikalingos investicijos.

Pirmąją finansinę injekciją Snapchat’as gavo dar 2012 metais. Beveik pusė milijono JAV dolerių padengė išlaidas ir leido suprogramuoti Android operacinės sistemos vartotojams skirtą aplikacijos versiją.

Vėliau Snapchat’as gavo dar tris investicijas, kurių bendra suma siekė maždaug 145 milijonus JAV dolerių. Prieš metus Snapchat’as gavo didžiausią, 200 milijonų JAV dolerių, investiciją iš Azijos prekybos giganto „Alibaba“. Po šios investicijos socialinis tinklas įvertintas maždaug 16 milijardų JAV dolerių suma.

Palyginimui, Twitter’io vertė nesiekia 10 milijardų JAV dolerių. Spotify vertė šiuo metu yra maždaug 8,5 milijardo JAV dolerių, Dropbox’o – 10, Pinterest’o – 11.

Startavo trise

Snapchat’o idėją 2011-ais metais sugalvojo Reggie Brownas, kuris papasakojo ją mokslų draugui Evanui Spiegeliui: „Kaip norėčiau, kad šios nuotraukos, kurias siunčiu vienai merginai, išnyktų“.

Išgirdęs mintį, Spiegelis negalėjo nusėdėti vietoje: „Klausyk, Reggie, tai yra milijono dolerių verta idėja!“

E. Spiegelis universitete jau buvo susipažinęs su metais vyresniu Bobby Murphy, su kuriuo sukūrė pirmąjį savo startuolį „Future Freshman“. Tiesa, šis startuolis mirė nė nepradėjęs veiklos.

Trys įkūrėjai 2011-ų vasarą sutarė vystyti startuolį, kurio pagrindinė mintis – siųsti draugams automatiškai susinaikinančias nuotraukas. Startuolis buvo pavadintas „Pictaboo“, o jaunuoliai kibo į darbą: Spiegelis nupiešė socialinio tinklo logotipą (kuris, beje, nepaisant pasikeitusio pavadinimo, iki pat dabar išliko toks pats). Buvo nuspręsta, jog Spiegelis bus vykdančiuoju direktoriumi, Murphy tapo technologijų vadovu, o idėjos sumanytojas Brownas turėjo rūpintis rinkodaros klausimais.

Po kelių mėnesių įtempto darbo startavo didelių vilčių teikusi pirmoji „Pictaboo“ versija. Tačiau didelio pasisekimo ji nesulaukė. Per visą vasarą programėlė pritraukė vos 127 vartotojus.

Nesutarimus sprendė teismas

Tarp visą vasarą kartu dirbusių jaunuolių tvyrojo įtampa, pavirtusi emocingu Reggie Browno ir Evano Spiegelio konfliktu. Vaikinai nepasidalino dviejų pozicijų – koks bus vardų eiliškumas patentuojant technologiją bei koks bus akcijų pasidalinimas.

R. Brownas norėjo 30 procentų akcijų, tačiau E. Spiegelis ir B. Murphy nesutiko. Konfliktas pasiekė savo apogėjų, kai sprendimo neradę Spiegelis ir Murphy tiesiog išmetė Browną iš komandos bei sunaikino visus jo prisijungimus.

Dviese likę Evanas ir Bobby pakeitė startuolio pavadinimą ir pradėjo Snapchat’o erą. 2011 metų rudenį naujasis socialinis tinklas pasiekė pirmąjį tūkstantį vartotojų, o po pusmečio – jau turėjo per 100 tūkstančių vartotojų.

Tačiau džiugias žinias apkartino iš komandos išmesto Reggie Browno teisinis ieškinys – vaikinas tvirtino, jog Snapchat’as yra iš jo pavogta idėja.

Pakankamai nemalonus ir didelio žiniasklaidos dėmesio sulaukęs teisinis procesas truko maždaug pusantrų metų, kol abi pusės pasiekė susitarimą. Būta gandų, kad Brownas siekė prisiteisti neįtikėtiną 500 milijonų JAV dolerių kompensaciją, tačiau tikrosios susitarimo sąlygos nebuvo atskleistos.

* * *

Nepamirškit sekti Socialaus marketingo Facebook’o, LinkedIn’o ir, jeigu buvo įdomu, mano asmeninio profilio – taip nepraleisit įdomios informacijos.


Notice: Theme without comments.php yra nebenaudojama nuo 3.0 versijos, tačiau neturi pakaitalo. Please include a comments.php template in your theme. in /var/www/w_socialusmarketingas.lt/wp-includes/functions.php on line 3829

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

http://www.socialusmarketingas.lt/as-esu-snapchatas-naujas-jusu-draugas