Aidis DalikasAidis Dalikas
Atgal
Ką Facebook’e veikia lietuviškos el.parduotuvės?

Ar esate pirkę ką nors lietuviškoje internetinėje parduotuvėje? Aš – ne. Tiesiog turbūt nebuvo tam poreikio. Mėgstu apžiūrėti prekę prieš pirkdamas, pasivaikščioti po parduotuvę su draugais, galbūt paklausti jų nuomonės dėl vieno ar kito daikto…

Bet Lietuvos statistikos departamentas sako, kad žmonių, mąstančių kitaip ir labiau atkreipiančių dėmesį į internetinės prekybos privalumus nei minusus (kad ir kokie jie bebūtų. Šiame straipsnyje jų nenagrinėsiu) Lietuvoje daugėja –


2009 metais  6,4 procentai 16 – 74 m. amžiaus žmonių (daugiau nei 164,3 tūkst šalies gyventojų) bent kartą per 3 mėnesius ką nors pirko internete. Gan didelis ir dėmesio vertas skaičius. Tuo labiau, kad jis ir toliau auga.

Dėl šios priežasties nusprendžiau šiek tiek „apžvelgti“ internetinių parduotuvių – atrodytų, pačių tinkamiausių kandidačių marketingo „socializavimui“ – veiksmus, padedančius joms užmegzti ir palaikyti gerus santykius su klientais. Juk (bent jau tradicinėje prekyboje, ypač kai kalbama apie prekes, kurios perkamos dažniau nei, tarkim, kartą per metus) tai taip svarbu sutinkate? Daug dėmesio skyriau, aišku, savo „duonai kasdieninei“ – Facebook socialiniam tinklui ir šių parduotuvių veiksmams jame. Ne tik todėl, kad šioje srityje turiu daugiausiai patirties. Facebook‘as vaidina vis didesnį vaidmenį Lietuvos interneto vartotojų gyvenimuose ir, patinka tai mums ar ne, tampa labai įprasta daugelio mūsų kasdienybės dalimi. Kaip ir apsipirkinėjimas. Taip?

5 lietuviškos interneto parduotuvės.

Kaip jau minėjau, priklausau tiems 93 procentams lietuvių, kuriems per paskutinius tris mėnesius, deja, neteko pirkti internetinėse parduotuvėse ir neturiu žalio supratimo, kurios iš jų didžiausios, geriausios ar populiariausios. Todėl rinkdamasis, kurias iš jų panagrinėti iš arčiau, vadovavausi 2010 m. sausį “Computer Bild Lietuva” atlikto populiariausių (didžiausių? pigiausių?) elektroninių parduotuvių kainų testo rezultatais (eilės tvarka – nuo pigiausios iki brangiausios):

  1. Pixmania.com
  2. Neriba.lt
  3. 1a.lt
  4. Amazon.co.uk
  5. Mediashop.lt
  6. Fotofabrikas.lt
  7. Pigu.lt (ironiška: Pigu.lt – brangiausia teste dalyvavusi el.parduotuvė).

Pixmania.com ir Amazon.co.uk šįkart palikau ramybėje, kad galėčiau atidžiau paanalizuoti lietuviškų parduotuvių veiksmus.

Bet tuomet susidūriau su kita problema. Nelabai buvo ką analizuoti. Nei viena jų nesuteikė klientams galimybės vertinti įsigytas prekes, rašyti savo atsiliepimų ir nerodė jokio noro kaip nors kitaip bendrauti ateityje – trumpai tariant, vartotojo ir parduotuvės santykis apsiriboja sandorio įvykdymu ir, neabejoju, po jo periodiškai siunčiamais standartiniais reklaminiais el.laiškais. O net ir sandorio metu kontaktas, norint ko nors pasiteirauti, buvo apribotas telefono numeriu, bendru el.pašto adresu ir (mediashop ir fotofabrike) skype „ikonėle“, kuri buvo nutempta į patį tolimiausią puslapio kampą.

Tiesa, trys iš penkių parduotuvių tituliniuose puslapiuose buvo įdėję ir nuorodas į savo Facebook puslapius. Čia jau įdomiau. Kitų dviejų (fotofabriko ir 1a) Facebook „atstovybes“ susiradęs naudodamasis Facebook paieška, nusprendžiau atidžiau pasižiūrėti čia.

1a.lt kol kas neturi gerbėjų (arba, pagal naujas Facebook „taisykles“ – jų niekas „nemėgsta“). Greičiausiai puslapis ką tik sukurtas, taigi, sėkmės jiems, užsuksime vėliau.

Neriba.lt Facebook puslapis sukurtas prieš mėnesį. Šiek tiek daugiau nei 100 gerbėjų. Daugybė nuorodų į akcijines ir „šiaip“ prekes, pasiūlymai pasidalinti nuomonėmis (tiesa, kaip ir galima tikėtis turint 100 gerbėjų, sulaukiantys labai mažo atsako), ir gan keistas logotipo variantas – nerIba (suprask, „ne žuvis“ – rus.).

Turbūt tai turėjo būti užuomina į „atsipalaidavusį“ ir žaismingą bendravimo su šio Facebook puslapio lankytojais toną, tačiau niekur kitur tai daugiau nepasireiškia. Todėl atrodo gan keistai. Ne iškart supratau, kad tikrai ten pataikiau. Galbūt, jei tas žaismingasis logotipo variantas būtų bent šiek tiek labiau vizualiai susietas su neriba.lt logotipu, efektas būtų ne toks trikdantis. Galbūt.

Fotofabrikas.lt. Beje, pamiršau paminėti įdomią Fotofabrikas.lt „tradicinio“, www, puslapio funkciją – „feedback forum“ (skirtukas puslapio kairėje). Tikrai šaunus būdas įtraukti vartotojus į paslaugų tobulinimo procesą siūlant savo idėjas ir balsuojant už labiausiai patikusią. Tik norėtųsi, kad visa tai būtų lietuvių kalba (dabar dalis šios funkcijos – dar nesulietuvinta). Taip pat ir jų Facebook puslapis, nors ir nedaug „gerbėjų“ (draugų?) turėdamas, šiuo metu gan neblogai bando atlikti savo funkciją – dalina patarimus vartotojams, bando įtraukti juos į pokalbį, priminti apie siūlomas prekes ir t.t. Trys dalykai, kuriuos pastebėjau ir kurie šiek tiek neramina:

  • Įrašų dažnumas – jų stipriai per daug ir, manau, tai gali pradėti „užknisti“ vartotojus, kurie tiesiog paslėps Fotofabriko pranešimus, taip pašalindami galimybę su savimi susisiekti visiems laikams;
  • kitas trūkumas – LABAI lėtai augantis gerbėjų skaičius (žinant, kad puslapis sukurtas jau gan seniai). Galbūt vertėtų pabandyti „atvesti“ žmones iš tradicinio puslapio, patalpinant jame BENT JAU paprasčiausią nuorodą į FB? Kita išeitis – nupirkti šiek tiek Facebook reklamos tai padaryti labai paprasta patiems, kainos – nuo maždaug 15ct už tūkstantį parodymų – tikrai nėra didelės, o skirti, tarkim, 70 litų per mėnesį tam, kad surinkti papildomus kelis šimtus fanų ir pajudinti jų skaičių iš sąstingio, manau, tikrai galima.
  • Ir paskutinis – komentarų nebuvimas. Gali taip būti, kad per dažni įrašai daugumą vartotojų jau atbaidė ir jie tiesiog „paslėpė“ fotofabriko puslapį. Arba jie tiesiog nepakankamai aktualūs, ne taip suformuoti ar pan. Bet kokiu atveju, vertėtų pasidaryti išvadas ir nebekartoti dabartinių klaidų.

Mediashop.lt. Beveik 1200 fanų. Toks jausmas, kad didelė dalis jų surinkta per paskelbtą konkursą, kuris, deja, kažkodėl neturėjo laimėtojo… Daugiau skirtumų nuo, pavyzdžiui, neriba.lt FB puslapio nelabai ir matosi, išskyrus galbūt tai, kad stebėtinai ilgai vienas atkaklus fanas bando išsireikalauti prizo už tą (ne)laimėtą konkursą, bet puslapio administratoriai vadovaujasi politika „jei pakankamai ilgai apsimesiu, kad nieko nebuvo, tai galiausiai visi pamirš“. Ir baisiai darkomą lietuvių kalbą komentaruose:

Facebook’e galima ir lietuviškom raidėm rašyti, „JAIGU KĄ“ 😉

Dar šiek tiek komentarų (kurie dabar galbūt jau ištrinti) pavyzdžių:

konkursas baigėsi vasario 2d., bet kovo 18 laimėtojai dar neaiškūs:

Ir galiausiai – pigu.lt. 11500 gerbėjų. Čia neturiu labai daug prie ko prikibti. Gal dėl to, kad šį puslapį atsidariau paskutinį. Aiški puslapio koncepcija – „pigu.lt maunasi kelnes“. Tik pasiūlymai, daugiau nieko tikėtis neverta. Nesutikčiau su šia idėja iš esmės, nes FB galima būtų išnaudoti ir kitais būdais, gauti iš jo daugiau naudos, o tokioms naujienoms gan nepatogus pats Facebook’o veikimo principas, kai vartotojai jūsų pranešimą mato daugmaž tris valandas po jo paskelbimo, po to jis „nuslenka“ žemyn ir yra paslepiamas, tačiau jei to užtenka… Labai patiko komunikacijos su komentatoriais tonas – mandagus, kantrus ir nepasiduodantis provokacijoms, todėl greitai sulaukiantis simpatijų iš kitų vartotojų:

Tokie dalykai parodo, kad pardavėjas nebijo išgirsti kritikos, atsižvelgdamas į konstruktyvią ir mandagiai ignoruodamas „lojimą“.

Vietoj reziume: 5 patarimai

visiems el.komersantams (ir ne tik), norintiems IŠnaudoti, o ne PAnaudoti Facebooką savo įmonės reklamai:

1. Bendraukit su klientais. Iš tikrųjų, nuoširdžiai – ne tik padėkokit už pagyrimus. Facebook‘as skirtas bendrauti, ne reklamuotis. Jau rašiau apie tai, bet tikiu, kad nepakenks pasikartoti. Kaip pasakė kažkas iš „Starbucks“ – MAKE FRIENDS, NOT OFFERS. O draugai pas jus pirks net ir šiek tiek brangesnę prekę. Taip, tikrai.

2. Facebook‘o integravimas į savo puslapį ką tik pasidarė labai paprastas. Kodėl gi to neišbandžius? Levi’s ką tik integravo naujuosius FB “socialinius įskiepius” – daug apie tai nepasakosiu, geriau pasižiūrėkite patys. Beje, tokias funkcijas įdiegti tikrai nereikės iš naujo kurti puslapio – FB pasirūpino, kad tai padaryti būtų galima itin paprastai. Taip pat pasirūpinkite savo Facebook puslapio adresu – juk daug gražiau, kai jis trumpas ir lengvai įsimenamas, kaip pvz., www.facebook.com/marketingas, nei ilgas ir painus, kaip pvz., www.facebook.com/pages/Pigult-maunasi-kelnes/199309675644?ref=ts

3. Išnaudokite savo internetinį puslapį ir turimą kontaktą su vartotoju (pirkėju) – aktyviau siūlykite jam tapti jūsų draugu Facebook’e. Juk tai nieko nekainuojanti re-marketingo galimybė. Nieko neprarandate, galite tik laimėti.

4. “Mano vaikai gerų santykių su klientais vakarienei nevalgys” – šiek tiek perfrazuodamas populiarų posakį kartą man pasakė vienas klientas ir pareiškė, kad Facebook’o efektyvumo “neįmanoma išmatuoti”. O tai savaime reiškia, kad ši priemonė “neorientuota į pardavimus” ir dėl to neefektyvi. Na, kitaip tariant, aš sakau, kad tai duoda naudą jo verslui, jis sako, kad “nesąąąąmonė tas feisbukas”, ir kaip patikrint, kuris teisesnis?

Tokių facebook’e reklamuotis kažkodėl vis dar bebandančių marketingistų – dauguma. Visi susirūpinę, kaip sudėtinga ir netgi neįmanoma pamatuot tą naudą.

Paprasčiausias būdas – stebėkit, ką daro žmonės, atėję į jūsų puslapį iš FB. Tam puikiai pasitarnauja specialus google įrankis. Formuokit savo nuorodas. Darbo daugiau, nei tik Ctrl+C–>Ctrl+V, bet naudą iškart pajusit. Šio įrankio (kartu su google analytics) pagalba galėsit matyti, iš kurio jūsų įrašo atėję žmonės daugiausiai laiko praleido apžiūrinėdami (kokias)prekes, ką pirko, per kur išėjo ir t.t. Tada galėsite “efektyvinti” savo įrašus Facebook’e, žinosite, kurie jums atnešė (ir ar išvis atnešė) daugiausiai naudos. Galbūt ir labai primityvus patarimas, tačiau kol kas nematau labai daug tokiu būdu suformuotų nuorodų lietuviškame Facebook’e…

Jūs juk naudojatės Google Analytics, taip?

Lygiai taip pat paprastai galima paskaičiuoti ir vieno “gerbėjo” kainą, vertę ir atneštą naudą. Taip, tas ROI, CPA ir kiti triraidžiai rodikliai Facebook’o atveju skaičiuojami kitaip. Kartais sunkiau. Kartais lengviau. Bet tai padaryti dar ir kaip įmanoma.

5. Paskutinis ir paprasčiausias patarimas, kurį taip pat jau duodu ne pirmą kartą. KONKURSAI. AKCIJOS. PRIZAI GERBĖJAMS. IŠSKIRTINĖS NUOLAIDOS FB DRAUGAMS. Mažos dovanėlės stiprina draugystę. O jūs gi tam į FB ir ėjot, taip? We make friends, not offers?

Daugiau ir konkretesnių patarimų visada galite tikėtis parašę man: aidis(eta)happyday.lt

arba tiesiog paskambinę telefonu: +370 640 29933.

Sėkmės!


Notice: Theme without comments.php yra nebenaudojama nuo 3.0 versijos, tačiau neturi pakaitalo. Please include a comments.php template in your theme. in /var/www/w_socialusmarketingas.lt/wp-includes/functions.php on line 3830

10 responses to “Ką Facebook’e veikia lietuviškos el.parduotuvės?”

  1. Dainius sako:

    Aidai, mes ne internetiniai (nors turim planų „internetizuotis“) – įvertinimui, mūsų mėgėjiškas FB puslapiukas čia: http://www.facebook.com/Premaman.Lietuvoje
    Gal kas paskaitys, pamatys ir pamėgs 🙂

  2. pow sako:

    pirkau, ne vieną kartą ir ne iš vienos… mano blog’e prirašyta… 🙂

  3. […] This post was mentioned on Twitter by Blog'ų metraštis. Blog'ų metraštis said: Ką Facebook’e veikia lietuviškos el.parduotuvės?: Ar esate pirkę ką nors lietuviškoje internetinėje parduotuvėj.. http://bit.ly/awMJdo […]

  4. Esu pirkęs ne kartą lietuviškose parduotuvėse, ir dažniausiai, jeigu turiu laiko laukti prekės – visada renkuosi interneto parduotuves. Gal kad darbas susijęs su internetiniu marketingu, gal dėl patogumo, nežinau. Šiaip labai rekomenduoju pigu.lt dėl kokybiško aptarnavimo (pirkimo/garantinio), dauguma kitų e-shop’ų tiesiog pertransliuoja tiekėjo prekių duombazę su antkainiu, o kai kreipiesi į juos – jie gražiai pasako, kad „oi šiuo metu prekės vietoje neturime“.
    Dėl „media shop“ parduotuvės, jau iš anksčiau turiu nusiskundimų, kaip man parodė jų facebook’o fan page’as (aš tas komentatorius) – dirba nepatyrę darbuotojai. Patarimas – jei negali bendrauti su klientais – nebendrauk, bet nelysk į tam sukurtas platformas – tai neveikia.

    p.s. keista kad eBAY’jaus nėra sąraše.

  5. tikas sako:

    chebra nedarykim is facebooko panacejos……

  6. Justai – ebay’aus nėra turbūt dėl to, kad ten iš esmės ne parduotuvė, o turgus – na, vienoj vietoj daug parduotuvėlių – fizinių ir juridinių asmenų – todėl kainas būtų sunku lyginti. Dėl mediashop, tiesiog smalsumo dėlei – jie tik trynė tavo komentarus ir tiek, jokio paaiškinimo dėl to konkurso daugiau ir nebuvo?:)
    Tikai – tikrai ne panacėja Facebook’as. Jis nėra tinkamas visiems, visų problemų neišspręs ir reklamuotis jame tikrai nėra būtina. Viskas, ką noriu pasakyti – jei jau kažką darai, reikia daryti gerai. Kitu atveju neapsimoka ir pradėti.

  7. Dabar padarykite jau naują apžvalgą. 🙂 Fotofabrikas Facebooke smarkiai žengia pirmyn. Ir Spėjimas, kad pranešimai „užknis“ nepasitvirtino, fanų padaugėjo, nes tie pranešimai vertimgi, komentarų pilna taip pat, nesiskundžiam. Taip pat sukurtas ir appsas, kuris leidžia nuotraukas ir suvenyrus gaminti tiesiai iš Facebook. 😉
    http://www.facebook.com/#!/apps/application.php?id=343739834585&ref=ts
    Visi fanai yra tikri fanai, kurie domisi fotografija, o ne atėję per reklamą. Tai manau reiškia labai daug 🙂 Sėkmės kitiems Facebooke ir kviečiame prisijungti prie Fotofabriko :))))
    http://www.facebook.com/#!/Fotofabrikas?ref=ts

  8. eShops.lt sako:

    Neblogas straipsnis ir apžvalga, tačiau per daug dėmesio skiriama Facebook analizei. mano manymu didžioji dalis įrankių, skirtų bendrauti su pirkėjais (ir palaikyti su jais atgalinį ryšį) turi būti integruota pačiame puslapyje.
    pats perku internetu daug ir dažnai, tačiau Facebook’u naudojuosi minimaliai, ir tai dažniausiai susirasti reikalingą žmogų…
    O savo pirkimo patirtimi kviečiu dalintis el. parduotuvių portale http://www.eshops.lt.

  9. Alvydas sako:

    Norėtume, jog ir http://www.1-7.lt nepamirštumėte.

  10. Labai gera apžvalga. O „Facebook“ puslapių turėtojams tikrai reikėtų daugiau dėmesio skirti ne tik savo post’ams, bet ir atsakymams kai žmonės klausia ar palieką atsiliepimą. Nes esu mačiusi nemažai tokių puslapių, kuriuose pilna neigiamų atsiliepimų, o puslapio administratoriai net nieko neatrašo ir po kiek laiko tie atsiliepimai dingsta 🙂

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

https://www.socialusmarketingas.lt/ka-facebooke-veikia-lietuviskos-el-parduotuves