Aidis DalikasAidis Dalikas
Atgal
Kas tas Socialus Marketingas?

Šiandien užplūdo prisiminimai apie tai, kaip užsidegiau Socialaus Marketingo idėja. Prisiminiau, kaip viskas prasidėjo prieš gerus tris metus, ir su kokiu pasibaisėjimu į mane žiūrėjo draugai ir pažįstami, klausydami svaičiojimų, kaip viskas greitai kelsis į socialinius tinklus, kaip one.lt užleis vietą Facebook’ui (kuris tuo metu dar tik leido pirmus pumpurėlius Lietuvos rinkoje) ir kaip nebeišeis nusipirkti vartotojų dėmesio – reikės jį užsitarnauti. Džiugu, kad tokių pasibaisėjusiųjų kuo toliau, tuo mažiau, ir socialumas tampa savaime suprantama prekės ženklo savybe.

Na, o ta proga, kad gegužės septintąją pirmą sykį pavartojau šį, dabar jau mūsų su kolega Arijum Žaku įmonės, pavadinimą, perpublikuoju savo straipsnelį, tuo metu (gūdžiais 2009-aisiais) rašytą dar dirbant kūrybinės reklamos agentūroje ADVISIONKAS TAS SOCIALUS MARKETINGAS??? Gero skaitymo:

Šiame blog’e daug rašau apie būtinybę kitaip pažiūrėti į seniai nusistovėjusius dalykus. Tačiau vakar susidūriau su problema – manęs paprašė apibendrinti, apie ką gi čia šnekama. Taip ir atsirado pavadinimas – Socialus Marketingas (arba rinkodara). Atsargiai – nesumaišykite su socialiniu marketingu.

Bet apie viską nuo pradžių.

Marketingas (arba Rinkodara, kaip primygtinai siūlo kalbininkai) Lietuvoje yra suvokiamas labai skirtingai. Kitaip tariant – kiek žmonių, tiek apibūdinimų. Vieni tai supranta kaip paprasčiausią „reklamą“, kiti, tos srities mokslus krimtę,žmonės jį apibrėžia kaip, pavyzdžiui, „verslo veiklos sistemą, apimančią norus tenkinančių gaminių kūrimą, kainų nustatymą, rėmimą ir paskirstymą tikslinėse rinkose, norint pasiekti organizacijos tikslų“ (T.C. Kinnearas, K.L. Bernhardtas). „Pagrindine“ laikoma keturių „P“ (Price (kaina/-odara), Product (produktas), Placement (vieta), Promotion (būdai, kuriais praneši klientams apie savo produktą, arba tiesiog reklama)) taisyklė, kuri, anot ją septintajame dešimtmetyje suformulavusio Harvardo profesoriaus Neilo Bordeno, savyje „sutalpina“ visus pagrindinius vartotojo sprendimą lemiančius veiksnius. Na, dėl „išbaigtumo“ galima paminėti ir kitus tris, vėliau prisidėjusius „P“ – People (žmogiškieji ištekliai), Packaging (įpakavimas) ir Positioning (pozicionavimas). Tačiau apie tai parašyta daugybė vadovėlių ir dauguma šį įrašą skaitančių žmonių yra jų perskaitę daug daugiau už mane, todėl nepersitempsiu stengdamasis parodyti savo išsilavinimą ir nesiplėsiu. Labai didelė tikimybė, kad tai Jums įspūdžio nepadarytų. Ne apie tai galų gale ir „eina kalba“.

Rašau, nes noriu atkreipti dėmesį į šiandieninę situaciją ir kaip ji kartais „prasilenkia“ su „old-school“ požiūriu ir taktika koncentruotis į produkto kainodarą, distribuciją ir brangią, „tradicinę“ reklamą, solidžiu ir įtaigiu tonu pasakojančią klientams, kodėl šis, o ne kitas, produktas – geriausias.

Iš esmės šis požiūris – teisingas. Bet (atsiprašau, žinau, kad nuvalkiotas posakis, bet ką jau čia dabar – taip jau yra) norint išgyventi šiandieninėje situacijoje to nebeužtenka. Dabartiniame, „internetinės socializacijos“ amžiuje, kai vartotojai gali bendrauti tarpusavyje daugybe skirtingų būdų, kai apie stichines nelaimes ir kitus svarbius įvykius pirmiau sužino twitter.com klientai, o ne CNN žiūrovai, atsirado naujas poreikis įmonėms ateiti pas vartotoją. Tradicinėms sampratoms neišvengiamai reikia “atnaujinimo”. Nes tradicinių priemonių nebeužtenka. Jūsų klientas – išrankus. Jam reikia kokybiškiausių prekių už geriausią kainą. Jam reikia pridėtinės vertės. Ir jis vertina bendravimą ir galimybę dalintis. Niekada dar nebuvo taip lengva palaikyti kontaktą su vartotoju tiesiogiai, nesislepiant už dangoraižių stiklų ir sandėlių sienų. Klausimas tik – ar Jūs tam pasiryžę? Ar Jūs pasiryžę SOCIALIAM marketingui?

Kad būtų aiškiau ir paprasčiau suprasti, kas gi tas socialus marketingas, pasistengsiu nupaišyti įmonės, kuri atstovauja šią „naująją bangą“, paveikslą. Kuo ji skiriasi nuo savo konkurentų?

Svarbiausias skirtumas – tokia įmonė bendrauja su klientais. T.y., ne tik jiems šneka, bet ir jų klauso. Kitaip tariant – YRA SOCIALI:

  • Socialiniai tinklai – juose galima rasti ir įmonės, ir jos darbuotojų profilius/puslapius. Iš jų galime susidaryti vaizdą, kokie žmonės ten dirba, su jais pabendrauti, suprasti, kokie jų pomėgiai, suprasti, kokioje srityje jie yra geriausi specialistai, o kur dar turi pasitempti. Nes jie juk žmonės.
  • Esant poreikiui išnaudojamos ir tokios komunikacijos priemonės kaip twitter.com, kurios idealiai tinka trumpiems pranešimams apie iškilusius nesklandumus (ir jų sėkmingą pašalinimą!), trumpoms naujienoms, nuorodoms ir t.t. Vartotojai „jaučia įmonės pulsą“.
  • Tokia įmonė galbūt rašo savo blog’ą. Jame klientai randa jiems naudingos informacijos apie konkrečią, su šios įmonės veikla susijusią, sritį ir gali nevaržomi pasidalinti ja su savo draugais, kuriems tai galbūt irgi aktualu.

  • Ši organizacija neatsiriboja nuo savo klientų ir tuo labiau nelaukia, kol jie patys paskambins ar parašys tam, kad pasiskųstų ar pasiūlytų, kaip patobulinti dabar teikiamas paslaugas. Ji stebi lengviausiai pasiekiamą ir šiuo metu daugiausiai vartotojų komunikacijai naudojamą priemonę – internetą, skaito, kas apie ją rašomą blog’uose, forumuose ir t.t. IR REAGUOJA. Todėl, kad klientai vertina jos pastangas tobulėti neraginamai.

  • Šios įmonės tinklapis – ne tik statinė „vizitinė kortelė“ su pasenusia informacija. Jame klientams yra ką veikti net ir neieškant jos adreso ar PVM kodo.

  • Klientų aptarnavimas neapsiriboja tuščiais žodžiais „kiekvienas klientas mums svarbus“ – aptarnaujantis personalas empatiškas, supranta, apie ką kalba ir tęsi savo pažadus (ir todėl nežada to, ko žino, kad neįvykdys)
  • Ši įmonė ne tik gamina produktus ar teikia paslaugas – ji kuria turinį, kuriuo vartotojai nori dalintis, kuris naudingas jiems ir kuris – taip taip – yra nemokamas. Taip sukuriama labai brangi pridėtinė vertė, kuri tampa penktuoju (arba aštuntuoju) „P“,  kartais kompensuojančiu net ir galbūt didesnę už konkurentų kainą arba mažesnį distribucijos kanalų tinklą.

  • Dar vienas svarbus dalykas – ši įmonė nelenda į vartotojo pasaulį, o kviečia jį prisijungti.

NB: „tradicinėmis“ reklamos priemonėmis ji taip pat naudojasi, o principais – vadovaujasi. Bet aukščiau išvardinti skirtumai-papildymai padaro ją labai patrauklią vartotojų sąmonėje…

Nes žmonėms patinka, kad jų nuomonė pasidarė svarbi ir lengvai išgirstama. Jiems patinka, kad pasakydami, ką galvoja, jie gali įtakoti kitų vartotojų sprendimus. Jiems dar labiau patinka, kad atsiranda ir tokių organizacijų kaip ši – reaguojanti į jų pastabas, netgi kai jos išsakomos netiesiogiai, ir rodanti, kad jais rūpinasi, besidalinanti informacija ir nevengianti dialogo. Tai – labai didelė pridėtinė vertė. Ir to nepakeisi. Dabar tik reikia nuspręsti, ar klausysitės ir reaguosite ir Jūs, ar paliksite tą „malonumą“ konkurentams.

SEO ir kiti „techniniai“ dalykai nėra socialaus marketingo pagrindas. Ir niekada nebus. Tai galima iliustruoti paprastu palyginimu – jei Jūsų parduotuvė bus judriausioje judriausio prekybos centro vietoje, pro ją kasdien praeis tūkstančiai žmonių, bet Jūsų prekės bus nepatrauklios, o pardavėjai – apatiški, – pirkėjų nepadaugės. Tačiau jei turinys viršys klientų lūkesčius – galite būti nors ir tolimiausiame to prekybos centro gale. Žmonės eis pas Jus, ieškos Jūsų prekių su vieninteliu tikslu – pirkti. Ir pasakos apie tai savo draugams. SEO turėtų būti tik priemonė, padedanti vartotojams surasti Jus ir sužinoti apie Jūsų teikiamą naudą.

Taigi, keturi (septyni) „P“ lieka. Revoliucijos neskelbiu. Tačiau vertėtų pagalvoti ir apie tai, kad betarpiško bendravimo tarp vartotojų amžiuje įmonėms apsimoka nepasididžiuoti ir retsykiais pakalbėti su jais, o ne jiems. Ne nuo pjedestalo, o „akis į akį“…

Daugiau apie socialų marketingą galite paskaityti bet kuriame šio blog’o įraše. Tikiuosi, informacija pasirodys įdomi, o pagrindinė visuose juose mano norima perteikti žinutė – kurkime naudą vieni kitiems – patraukli ir verta pasidalinimo.


Notice: Theme without comments.php yra nebenaudojama nuo 3.0 versijos, tačiau neturi pakaitalo. Please include a comments.php template in your theme. in /var/www/w_socialusmarketingas.lt/wp-includes/functions.php on line 3829

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

https://www.socialusmarketingas.lt/kas-tas-socialus-marketingas